خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





جوان تشنه میراب و سقا می خواهد

    چند روز پیش بود که یکی از فرزندانم در گفت وگویی که با هم داشتیم ماجرای ساعتی از کلاس های تابستانی مدرسه اش را تعریف کرد که نیازمند توجه ویژه مسئولین به خصوص متولیان امور دینی است.

    روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در درس خارج فقه به نکاتی درباره نیازهای جوان و پاسخگویی روحانیت به شبهات و پرسش های جوانان پرداختند.

    با شنیدن سخنان ایشان درباره نقشه دین زدایی و عفت زدایی در ایران اسلامی، به یاد ماجرایی افتادم که فرزندم از کلاس درسی که در مدرسه برای آنها تدارک دیده شده است تعریف کرد.

    او می گفت در این کلاس دانش آموزان آزاد هستند تا طرح موضوع کنند و پرسش های خود به ویژه عقیدتی و دینی را از معلم خود مطرح کنند.

    محور بحث آزاد و گفت وگو هم بیشتر مسائل دینی و مذهبی است.

     در این کلاس هر دانش آموزی می تواند پرسش های خود را بدون دغدغه و نگرانی از آموزگار خود مطرح کند.

    فرزندم از این بابت بسیار مسرور بود و می گفت فضای بسیار خوبی در این کلاس وجود دارد و معلم هم بدون آن که به خاطر برخی سوالات و طرح موضوعاتی که شاید باعث عصبانیت و خشم دیگران شود، با شکیبایی گوش می دهد و تا آنجایی که بتواند به آنها پاسخ می دهد.

    شاید اینگونه کلاس ها بخشی از طرح کرسی های آزاد اندیشی است که از مقطع دبیرستان آغاز شده تا به دانشگاه برسد و رشد یابد. هر چه هست کار خوبی است و جای آن تاکنون خالی بوده و اگر این روش در دیگر مدارس هم گسترش یابد می تواند تحولی در نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

    اما ماجرایی که فرزندم از نخستین جلسه کلاس آزاد مدرسه خود تعریف کرد چه بود؟

    یکی از هم کلاسی هایش با طرح موضوعی کلاس را به چالش کشید، او کتابی را خوانده بود که در آن به طور علمی تناسخ روح را اثبات کرده است.

    این موضوع بر روی ذهن این دختر تأثیر زیادی گذاشته بود به همین خاطر اعتقاد پیدا کرده که اسلام دین کاملی نیست چرا که در این زمینه پاسخی ندارد.

    آنگونه که فرزندم از فضای کلاس تعریف می کرد، مشخص بود که معلم آنها منطقی و متین برخورد کرده و از این بابت من نیز خرسند شدم چرا که انتظار چنین واکنشی را نداشتم.

    در هر حال از آن دانش آموز اصرار و از سوی آموزگار هم پاسخ که البته آن دانش آموز بر اساس تأثیری که از آن کتاب دریافت کرده، به هیچ وجه قانع نشده است. حتی او مدعی شده که به قم هم رفته و با یک روحانی در حوزه علمیه در زمینه تناسخ روح گفت وگو کرده اما پاسخ خود را دریافت نکرده است.

    نتیجه ای هم که او گرفته همان اصرار بر ناقص بودن دین است، چرا که در این زمینه پاسخ قانع کننده دریافت نکرده است.

    ابراز نگرانی آموزگار مقطع دهم دبیرستان رشته علوم انسانی از فضای دینی که در میان نوجوانان دیده است، نمی تواند راه حلی برای چنین مشکل بزرگی باشد.

    کتابی که آن دانش آموز خوانده و تحت تأثیر قرار گرفته در ایران ترجمه شده و به چاپ رسیده است. اما آیا همزمان با انتشار چنین کتابی که می تواند بر روی ذهن و عقاید مذهبی جوانان و نوجوانان تأثیر مستقیم و آنی بگذارد، پادزهری هم ارائه شده است؟
    رهبر انقلاب اسلامی به همین خاطر به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف مردم و جوانان از اصل دین اشاره می کنند و مهمترین وظیفه‌ی روحانیون را «مقابله با نقشه دین‌زدایی و عفت‌زدایی» می دانند.

    باید گفت نقش روحانیت در جامعه کم رنگ شده است. آن نقشی که در انقلاب و دوران دفاع مقدس از آنها دیده می شد اکنون نیست. حال این قشر عافیت طلب شده اند یا هر دلیل دیگری، درقبال جامعه اسلامی مسئول هستند و مسئولیت دارند.

    این که در دفتر کار خود بنشینیم و در انتظار مراجعه کننده مانند یک پزشک که در مطب خود منتظر بیمار نشسته، اشتباه است.

    آیا نمی توان از روحانیون در مدارس برای پاسخگویی به شبهات و پرسش های دانش آموزان بهره برد؟ اگر روحانیت نتواند در جامعه حضور داشته باشد و با مردم ارتباط برقرار نکند، پس زکات علم او چه می شود؟

    جامعه اسلامی تشنه است، جوان و نوجوان امروز با بمباران وسیعی از اطلاعات گمراه کننده و شستشو دهنده مغز از آن سوی مرزها روبرو است. آیا نباید برای این هجوم کاری کرد؟

    این تشنگی نیازمند میراب و سقا است. اگر آب گوارای اسلام ناب و تشیع را در کام این جوان نریزیم، آب مسموم آن سوی مرز با واردات قانونی و قاچاق به کام آنها ریخته می شود.

    رهبر انقلاب اسلامی «بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه خواندند و افزودند: «بصیرت» یعنی بدانیم جوانِ امروز چه نیازهایی دارد و بر لوح دل آماده و مشتاق او، چه چیزی نقش بسته یا باید نقش ببندد؟

    ایشان با اشاره به هزینه‌های گزاف و برنامه‌ریزی‌های فراوان علیه ایمان و اعتقادات مردم گفتند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

    حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقابله با این نقشه را اولین و مهمترین وظیفه روحانیت خواندند و خاطرنشان کردند: حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.

    حضرت آیت الله خامنه‌ای، شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزه‌های علمیه برشمردند و افزودند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.

    خواندن و خواندن و باز هم خواندن سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در باره موضوع مهم شبهات دینی از سوی روحانیت و بزرگان حوزه علمیه، کم است.عمل می خواهد. درک بصیرتی که ایشان به آن اشاره دارند می تواند راهگشا باشد. هنوز دیر نشده زمان برای جبران کم کاری ها هست. اندکی همت می خواهد.


    این مطلب تا کنون 10 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : کلاس ,دانش ,اسلامی ,شبهات ,دینی ,روحانیت ,دانش آموز ,انقلاب اسلامی ,الله خامنه‌ای، ,حوزه‌های علمیه ,شبهات دینی ,رهبر انقلاب اسلامی ,
    جوان تشنه میراب و سقا می خواهد

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده